ریتم آهنگ

هارمونیکای شیشه ای

هارمونیکای شیشه ای

هارمونیکای شیشه ای (Glass Harmonica)

هارمونیکای شیشه ای که به خاطر شکننده بودنش بسیار کمیاب است با نام عضو قدحی (bowl organ) یا هیدروکریستالوفون (bowl organ) توسط بنجامین فرانکلین طراحی و ساخته شد و اغلب جورج واشنگتن و ماری آنتوانت آن را می نواختند. ظاهر آن به یک دستگاه بخار عجیب و غریب قدیمی (steampunk) شبیه است. این آلت موسیقی توسط هنرمندان مشهوری مانند تام ویتس  (Tom Waits)، لیندا رونستات (Linda Ronstadt)، دیوید گیلمور (David Gilmour)، بیورک (Björk) و رابین هیچکاک () نواخته شده است.

اشتراوس، بتهوون و موتزارت نیز هر کدام قطعاتی برای اجرا با هارمونیکای شیشه ای نوشته اند و حتی باند موسیقی نئو متال کورن (Korn) از این ساز استفاده زیادی کرده است.

روش کارکرد هارمونیکای شیشه ای کاملا مکانیکی است. یک محور آهنی از سوراخ های مجموعه ای از 37 قدح شیشه ای در اندازه های مختلف عبور داده شده است و این محور به وسیله یک پدال توسط پا به حرکت در می‌آید. مزیت بزرگی که هارمونیکای شیشه ای نسبت به نمونه های اولیه این ساز دارد این است که قدح ها به صورت افقی چیده شده اند و نوازنده می تواند مانند یک پیانو آن را بنوازد و در آنِ واحد بیش از 10 صدای مختلف تولید کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”